اصناف زیراب

فعالیتهای اصناف و بازار، شخصی، فرهنگی و ورزشی بارعایت قانونی ایران

اصناف زیراب

فعالیتهای اصناف و بازار، شخصی، فرهنگی و ورزشی بارعایت قانونی ایران

اصناف زیراب

احمد علی قبادیان سوادکوهی – رئیس اتاق اصناف شهرستان سوادکوه و عضو اتاق اصناف استان مازندران و نماینده مازندران در اتاق اصناف کشور(ایران)

۱۰ مطلب در تیر ۱۳۹۷ ثبت شده است


کد خبر: ۲۲۲۳۳۳
تاریخ انتشار: ۲۹ تیر ۱۳۹۷ - ۰۰:۵۱
توالت طلایی، تختخواب سایز بزرگ و حتی یک باشگاه، جزو تصاویر خیره‌ کننده‌ای است که از داخل جت اختصاصی لوکس ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه عکاسی شده است.












۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ تیر ۹۷ ، ۱۸:۱۵
احمدعلی قبادیان


حجت‌الاسلام سیدهادی خامنه‌ای درگذشت محمد بسته‌نگار را تسلیت گفت


در پی در گذشت محمد بسته‌نگار از مبارزین سال‌های پیش از انقلاب و فعالان سیاسی و مدنی، حجت‌الاسلام والمسلمین سید هادی خامنه‌ای در پیامی ضایعه فقدان ایشان را به خانواده و بیت مکرم آیت‌الله طالقانی تسلیت گفت.

به گزارش ایلنا، متن پیام تسلیت حجت‌الاسلام والمسلمین سید هادی خامنه‌ای به این شرح است.

انا لله و انا الیه راجعون

درگذشت جناب آقای محمد بسته‌نگار که از جوانی به مبارزات آزادیخواهانه مردم ایران پیوست و همواره متکی به تلاش فرهنگی و مومنانه با زیور اخلاق و ادب بود و بارها سختی زندان و رنج محرومیت را با شکیبایی تحمل نمود، موجب تاسف و تاثر گردید.

اینجانب ضایعه فقدان ایشان را به خانواده محترم و بیت مکرم آیت‌الله طالقانی و همه بازماندگان و دوستداران، تسلیت گفته و رحمت واسعه الهی را برای ایشان مسالت دارم.

سید هادی خامنه‌ای

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ تیر ۹۷ ، ۰۹:۱۱
احمدعلی قبادیان


حضرت آیت الله سیستانی در مساله رهن و اجاره+ راه چاره مقلدین


حضرت آیت الله سیستانی
 
فتوای مشکل آیت الله سیستانی در مساله رهن و اجاره+ راه چاره مقلدین

فتوای مشکل حضرا آیت الله سیستانی در مساله رهن و اجاره+ راه چاره مقلدین

در اجاره نامه های امروزی شرط بیان شده در فتاوای فوق رعاتی شده است لکن خود مستاجرین و صاحبخانه ها نیز باید با نیت صحیح وارد معامله شوند...

به گزارش اصناف؛ یکی از معاملات مرسوم در بنگاه های معاملات ملکی و در بین عده زیادی از مردم کشورمان معامله ای است بنام رهن و اجاره منزل مسکونی. به این شکل که مبلغی برای اجاره بهای منزل تعیین می شود و مقداری نیز به عنوان رهن در اختیار صاحب منزل قرار می دهند. این نوع معاملات چند فرض دارند که متاسفانه در فرض رایج آن ربا و حرام است. البته بحمدالله قراردادهای جدید تنظیم شده توسط بنگاه های املاک از لحاظ جمله بندی و متن صحیح اند ولی بایستی نیت معامله کنندگان نیز اصلاح شود وگرنه...!


حال سؤال اینجاست که چگونه باید این معاملات را تنظیم نمود تا ربا و حرام نشود؟ به عبارت دیگر رهن کامل صحیح و شرعی کدام است؟
همه مراجع (بجز آیت الله سیستانى):


«راه صحیح آن است که از اول به عنوان اجاره قرارداد بسته شود؛ به طورى که مالک، خانه خود را تا مدت مشخص به مبلغ معینى، به مستأجر اجاره دهد و شرط کند که مستأجر مبلغى را به او قرض دهد. اما اگر اول به عنوان قرض، پول را به صاحبخانه دهد -به شرط آنکه خانه را به کمتر از قیمت اجاره دهد- ربا و حرام است.»


(امام، استفتاءات، ج ۲ اجاره، س ۳۵ ؛ وحید، منهاج الصالحین، ج ۳، م ۷۹۸ ؛ تبریزى، استفتاءات، س ۱۲۰۱ ؛ مکارم، استفتاءات، ج ۲، س ۸۳۰ ؛ فاضل، جامع‏المسائل، ج ۱، س ۱۱۰۷ ؛ خامنه‏اى، اجوبة الاستفتاءات، س ۱۶۶۲ ؛ صافى، جامع الاحکام، ج ۱، س ۱۲۰۵ ؛ بهجت، توضیح‏المسائل، متفرقات، م ۶ ؛ دفتر: نورى.)


تنها آیت الله سیستانى نظر متفاوتی دارند:
«اجاره به شرط قرض، بنابر احتیاط واجب جایز نیست.» (سیستانى، منهاج الصالحین، ج ۲، م ۱۰۱۴)
                                                                                                                                     ***
سه نکته:
* نیت ها باید صحیح باشد
در اجاره نامه های امروزی شرط بیان شده در فتاوای فوق رعاتی شده است لکن خود مستاجرین و صاحبخانه ها نیز باید با نیت صحیح وارد معامله شوند. به این صورت که صاحبخانه نیت اجاره خانه را داشته باشد (ولو به مبلغ اندک) و مستاجرین نیز پول ودیعه را نه به عنوان رهن (چون ربا می شود) بلکه به عنوان قرض بدهد. به این صورت معاملات بلااشکال خواهند بود.
 

** مقلدین آیت الله سیستانی چه کنند!؟
اما تکلیف مقلدین آیت الله سیستانی چیست؟ آیا آنها حق ندارند چنین معاملاتی را انجام دهند؟ با توجه به اینکه ایشان احتیاط واجب کرده اند مقلدینشان دو راه پیش رو دارند:
۱- به فتوای مرجع خود عمل کرده و چنین معاملاتی را انجام ندهند.
۲- چون احتیاط واجب است می توانند در این مساله به مرجع دیگری رجوع کنند و از آنجا که  سایر مراجع اجازه داده اند لذا مشکلی نخواهند ذاشت.

*** فرق و شباهت رهن و قرض
در خصوص رهن و قرض و فرق آنها باید دانست که در رهن رهن گیرنده حق تصرف در مال یا جنس رهن گذاشته شده را ندارد ولی در قرض اینطور نیست. البته در هر دو باید مال یا جنس قرض یا رهن داده شده بازپس داده شود. در قرآن کریم نیز به مساله رهن اشاره شده است:
«و إن کنتم علی سفر و لم تجدوا کاتباً فرهان مقبوضة» «و اگر در سفر بودید و نویسنده ای نیافتید، پس گرویی (رهن) بستانید.» (سوره بقره، آیه ۲۸۳)

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ تیر ۹۷ ، ۰۹:۱۵
احمدعلی قبادیان

فیلم | پاسخ معنادار اینستاگرام سردار سلیمانی به حاشیه‌های نامه‌نگاری‌اش به روحانی

چند رسانه‌ای > فیلم - در ویدئوی زیر کلیپ معناداری را می بینید که صفحه رسمی اینستاگرام سردار سلیمانی، پیرامون واکنش‌های ایجاد شده پس از نامه او به رئیس جمهور منتشر کرد.

//

 

 

 

 

6767


https://images.khabaronline.ir/system/files/20180709095315soleymani.mp4

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ تیر ۹۷ ، ۱۲:۱۶
احمدعلی قبادیان



مراسم عزاداری شهادت امام صادق (ع) در حرم شاهچراغ(ع) برگزار می‌شود

پاسخ امام صادق(ع) به چگونگی آلوده‌شدن مؤمنین به شرک

سه نوع نگاه نسبت به رویدادها وجود دارد؛ یکی نگاه خدامحورانه که در این نوع نگاه، خداوند اثرگذار در وقایع نظام عالم و آدم است. در این فرآیند افراد و اشیاء به‌صورت تکوینی به‌سوی اهداف الهی حرکت داده می‌شوند.

دومین نگاه مربوط به رویکردهای مادی‌گراها یا به‌تعبیری دیگر ماتریالیست‌ها است. این نظریه الحادی در صورت کلی می‌گوید تمام رویدادهای عالم را قوانین طبیعت رقم می‌زند و ماده اصالت دارد، لذا قائل به تأثیرگذاری امور غیرمادی بر عالم نیستند و خداوند را نیز مؤثر بر عالم هستی نمی‌دانند.

سومین نگاه، شریک دانستن مخلوقات عالم با خداوند در تمام مسائل عالم است و دین مبین اسلام از آن به‌عنوان «شرک» یاد می‌کند که البته دارای درجات متعددی است که حتی ممکن است مؤمنان درجات پایین‌تری از شرکت در وجودشان باشد.

آیت‌الله جوادی آملی در کلاس تفسیر خویش با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) به چگونگی آلوده شدن مؤمنین به شرک را توضیح داد. در این روایت آمده است:  شخصی نزد حضرت آمد و گفت "چطور اکثر مؤمنین مشرکند؟"، و امام صادق(ع) پاسخی را ارائه کردند که ادامه این روایت را در بیان
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ تیر ۹۷ ، ۱۰:۲۱
احمدعلی قبادیان




گرمای هوا در استرالیا باعث ذوب شدن آسفالت شد. این در حالی است که اکنون در نیم کره جنوبی، جایی که استرالیا در آن واقع شده زمستان است اما تغییرات پی در پی دما و رطوبت باعث شد آسفالت خیابان هایی که در دست ترمیم و بازسازی بود، ذوب شده و به لاستیک خودروها چسبید


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ تیر ۹۷ ، ۰۹:۲۶
احمدعلی قبادیان
(((رئیسی))) همان نقشی را برای خود تعریف کرده که در آستانه انتخابات مجلس دهم به نوعی غلامعلی حداد عادل بر عهده داشت؛ همان کسی که به نحوی سخنگویی ائتلاف اصولگرایان را در آن انتخابات بر عهده داشت و نشست‌های خبری هم با حضور او برگزار می‌شد. آن فهرست که به طور کامل از حضور در پارلمان بازماند، در تاریخ معاصر قطعا به نام حداد عادل ثبت خواهد شد.
  رقیب انتخاباتی روحانی انتخابات مجلس یازدهم را کلید زد.

 روزنامه شرق نوشت: «اصولگرایان در حالی‌ که تقریبا بیش از یک‌سال‌ونیم تا انتخابات مجلس یازدهم باقی مانده، فعالیت‌های انتخاباتی خود را آغاز کرده‌اند. حسن روحانی، رئیس‌جمهوری هفته پیش با اشاره به این که باید از بالابردن مطالبات مردم جلوگیری کنیم، گفته است: «آنهایی که می‌خواهند برای انتخابات مجلس در سال آینده کاندیدا شوند و امروز خیلی زود شروع به تبلیغات کرده‌اند، نباید مطالبات مردم را در سخنان خود بالا ببرند و در این راستا استانداران و مسئولان دولتی باید حقایق را به مردم بازگو کنند که کسی نتواند از این فرصت استفاده کرده و بدانند، اگر راه دیگری را دنبال کنند، مردم با آنها همراهی نخواهند کرد.»

آن‌ طور که هفته‌نامه «مثلث»، از نشریات اصولگرا، خبر داده است ابراهیم رئیسی، رقیب انتخاباتی روحانی هم میدان‌دار شده است. اصولگرایان در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۶ جمنا یا همان جبهه مردمی نیروهای انقلاب را هم پایه‌گذاری و حتی از آن به‌ عنوان شبه‌پارلمان اصولگرایی هم یاد کردند. قرار بود جمنا بعد از این بدل به سازوکار همیشگی اصولگرایان در تمامی انتخابات شود اما هم اختلافات درونی این جریان و هم نتیجه انتخابات ۹۶ که به باخت رئیسی از روحانی منجر شد، باعث شد جمنا هم به اغما رود.

اخبار حاکی از این است که جریان‌ها و چهره‌های شاخص اصولگرایی تمایلی به ادامه حضور در جمنا، یا حداقل با سازوکار قبلی ندارند. از سویی دیگر در شرایطی که نهادهای سنتی اصولگرا مانند حزب مؤتلفه یا جامعه روحانیت مبارز هم درگیر مسائل داخلی خود هستند و دیگر توان و کاریزمایی برای به‌ دست‌ گرفتن محوریت اجماع در اصولگرایان ندارند، ابراهیم رئیسی فرمان انتخابات آتی مجلس را به دست گرفته است. اگر چه بعید است این حرکت صرفا یک حرکت فردی خودجوش و بدون مشورت با برخی چهره‌های اثرگذار درون این جریان باشد. نشانه‌های زیادی از بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری وجود دارد که اصولگرایان به دنبال سرمایه‌گذاری مجدد روی ابراهیم رئیسی‌اند. به نظر می‌رسد رئیسی قرار است همان نقشی را ایفا کند که ناطق‌ نوری در شورای هماهنگی نیروهای انقلاب برای خود تعریف کرده بود. با این تفاوت که ناطق می‌خواست نقش راهبری و پدر معنوی اصولگرایان را در آن سال‌ها بازی کند اما ابراهیم رئیسی قطعا هنوز سوداهایی در سر دارد.

هفته‌نامه مثلث با بیان این که سیدابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی، جلسات انتخاباتی را با موضوع مجلس کلید زده و جلسات سیاسی مهمی را در تهران برگزار کرده، نوشته است: «در این جلسات که با موضوع انتخابات مجلس برگزار شده، برخی شخصیت‌های اصولگرا حضور داشتند. گفتنی است این جلسات را چندماهی است که رئیسی تشکیل می‌دهد و در برخی جلسات هم محمدباقر قالیباف حضور داشته است. همچنین سعید جلیلی که از نظر گفتمان با رئیسی اشتراک‌هایی دارد، در برخی از این جلسات شرکت کرده است. از محسن رضایی، حداد عادل، ذوالقدر و رحیمیان به‌ عنوان دیگر نفرات شرکت‌کننده در جلسات نام برده می‌شود. محور این جلسات ائتلاف در انتخابات مجلس سال ۹۸ است.»

رئیسی همان نقشی را برای خود تعریف کرده که در آستانه انتخابات مجلس دهم به نوعی غلامعلی حداد عادل بر عهده داشت؛ همان کسی که به نحوی سخنگویی ائتلاف اصولگرایان را در آن انتخابات بر عهده داشت و نشست‌های خبری هم با حضور او برگزار می‌شد. آن فهرست که به طور کامل از حضور در پارلمان بازماند، در تاریخ معاصر قطعا به نام حداد عادل ثبت خواهد شد. فهرستی که بعدا مشخص شد بسیاری از چهره‌ها و جریان‌های اصولگرایی مانند جامعه روحانیت مبارز هم با آن مخالف بودند. مصباحی‌مقدم سخنگوی این جامعه گفته بود که ما می‌دانستیم این فهرست رأی نخواهد آورد اما چاره‌ای جز پذیرش آن نداشتیم. جبهه پایداری و جمعیت رهپویان در مقایسه با سایر جریان‌های اصولگرایی سهمی قابل‌ توجه از این فهرست را از ‌آن خود کرده بودند؛ تا جایی که حتی صدای فردی مانند حسن غفوری‌فرد عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه که از فهرست کنار گذاشته شده بود هم درآمد و او جداگانه با فهرستی دیگر در انتخابات شرکت کرد.

حداد عادل فروردین ۹۶ در بیستمین نشست از سلسله‌نشست‌های دانشگاهیان با موضوع «اقدامات جریان‌های مختلف سیاسی در انتخابات» در تحلیل خود از نتایج انتخابات مجلس دهم بدون اشاره به کیفیت فهرست انتخاباتی اصولگرایان و نارضایتی‌هایی که همان زمان هم وجود داشت، توپ را به زمین رقیب انداخته و گفته بود: «چهار سال پیش به نیت وحدت اصولگرایان وارد صحنه شدیم، این وحدت فراهم نشد و شاید برخی ندانند که دست‌های پشت پرده مدیریت کردند تا برخی‌ها در صحنه بمانند. تجربه سختی بود و ما حریف شیطان نشدیم.»

حالا یک انتخابات مجلس دیگر در پیش است و این بار به جای حداد عادل، سید‌ابراهیم رئیسی با سبد رأیی ۱۵‌میلیونی خودش خواستار تشکیل جلسات انتخاباتی شده و احتمالا در نظر دارد تا جریان به نام او مطرح شود. هر چند دیگر چهره‌های اصولگرا را هم دعوت کرده، اما معلوم نیست این چهره‌ها به قواعد ریاست تولیت آستان قدس تن در دهند یا نه. او کسانی را هم دعوت کرده که تجربه‌های پیشین نشان می‌دهد به سختی اهل ائتلاف‌اند. در صورتی‌ که شرایط همانند سال‌های گذشته پیش رود، کار قطعا برای رئیسی بسیار سخت خواهد بود.»
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ تیر ۹۷ ، ۱۰:۴۰
احمدعلی قبادیان

ادعاها درباره دیدار واعظی با آیت الله نوری همدانی کذب است / این دیدار بسیار صمیمی و دوستانه برگزار شد














اخبار منتشره از جزئیات دیدارها هم از سوی دفتر رئیس‌جمهور منتشر شده و هم از سوی دفاتر مراجع عظام تقلید. لذا به نظر می‌رسد مدعیان و منتشرکنندگان چنین اخبار کذبی اهداف خاصی را دنبال می‌کنند.
گفت‌وگو با ایسنا اظهار داشت: دیدار اخیر رئیس دفتر رئیس‌جمهور با مراجع عظام تقلید بسیار صمیمی و دوستانه برگزار شد و در دیدارهای مذکور نه‌تنها چنین مواردی که در برخی از رسانه‌ها ادعا شده، مطرح نشده بلکه همگان بر تقویت و پشتیبانی از دولت مُصر بوده و تاکید کرده‌اند.

اخبار منتشره از جزئیات دیدارها هم از سوی دفتر رئیس‌جمهور منتشر شده و هم از سوی دفاتر مراجع عظام تقلید. لذا به نظر می‌رسد مدعیان و منتشرکنندگان چنین اخبار کذبی اهداف خاصی را دنبال می‌کنند.

در خصوص انتشار این اخبار کذب پیگیری حقوقی از سوی دفتر رئیس‌جمهور انجام خواهد گرفت.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ تیر ۹۷ ، ۱۰:۲۱
احمدعلی قبادیان


لاریجانی: مشکلات حل شدنی است، حریف قدرتمند نیست

رئیس مجلس: امرو


لاریجانی: مشکلات حل شدنی است، حریف قدرتمند نیست

رئیس مجلس: امروز ما باید به بازار اعتماد کنیم چرا که بازار پشتوانه مهم انقلاب است


سیاست > مجلس - ایرنا نوشت: رییس مجلس گفت:متانت جمهوری اسلامی ایران در حوزه سیاست خارجی و مذاکرات نشاندهنده پختگی ما است.

علی لاریجانی عصر روز شنبه در دیدار با نمایندگان اتحادیه های اصناف کشور افزود: امروز ما باید به بازار اعتماد کنیم چرا که بازار پشتوانه مهم انقلاب است و امام راحل (ره) نیز همیشه از بازار به نیکی یاد می کرد.وی ادامه داد: ما امروز دشمن خارجی ای داریم که عقل درستی ندارد که مختص ایران نیست و با همه سر جنگ دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: از ابتدای مذاکرات هسته ای، جمهوری اسلامی علیرغم اختلاف نظرهای داخلی، مذاکره را قبول کرد و توافق کردیم اما آمریکا آن را بر هم زد و زمانی که اروپا اعلام کرد مجدد قصد مذاکره دارد، باز هم ما پذیرفتیم.

لاریجانی یادآور شد: این موضوع نشاندهنده متانت جمهوری اسلامی ایران است.رئیس قوه مقننه تاکید کرد: امروز ما برخی مشکلات داریم که مشکلات داخلی بوده و ربطی به تحریم ها ندارد؛ ما می توانیم با ایجاد هماهنگی مشکلات را رفع کنیم چرا که حریف چندان قدرتمند نیست و مشکلاتی همچون بانک ها، صندوق ها و مشکل آب را در داخل باید حل کنیم.

لاریجانی اظهار داشت: ما در آیین نامه مجلس آورده ایم که نمایندگان اصناف می توانند در جلسات کمیسیون ها و حتی جلسات علنی مجلس حضور یافته و نظرات خود را ارائه کنند.وی از وزیر صنعت، معدن و تجارت خواست، انتخابات اتاق اصناف طی هفته آتی سامان یابد و ابهامات موجود استعلام شود.رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: باید ارتباط بیشتری با اتحادیه ها برقرار شده و معاونان وزیر نیز باید جلسات مستمر با نمایندگان اتحادیه های اصناف داشته باشند.

لاریجانی اضافه کرد: حل مشکلات اقتصادی نیاز به تجربیات کف بازار دارد چنانچه یک نظر این است که ارز 4200 تومانی برای اکثر نیازهای کشور تخصیص یابد و نظر دیگر این است که صرفا برای کالاهای اساسی باشد و برای بقیه در بورس سرمایه گذاری شود تا سود دهد؛ البته نظام عرضه و تقاضا است که قیمت ها را کنترل می کند.

لاریجانی افزود: شرایط حال حاضر دارای پیچیدگی هایی است که باید حرف بازاریان را در آن شنید. وی عنوان کرد: در این باره باید قانون نویسی شود اما در مبدأ، نظام قیمت گذاری باید به گونه ای باشد که قاچاق برای قاچاقچیان صرف نکند همچنین باید تحمل بازار را سنجید و باید سامانه اطلاعات جامع گمرک ایجاد شود تا اطلاعات آنلاین درباره کالاها ارائه شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی خطاب به نمایندگان اتحادیه های اصناف بیان داشت: شما در حوادث اخیر بازار، ظهور و بروز قوی داشتید و از کیان کشور دفاع کردید. این روحیه را حفظ کنید و ارتباط با دولت و مجلس را ادامه دهید.


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۹ تیر ۹۷ ، ۲۱:۲۸
احمدعلی قبادیان


روز اول تیر هرسالروز اصناف بارازمیباشد

 

دراین روز چه گذاشت

؟

اولین روز از تیر ماه به نام روز اصناف نام گذاری شده و این نامگذاری بیانگر اهمیت و جایگاه این قشر بزرگ در رشد و آبادانی کشور است. اصناف یکی از بزرگترین و موثرترین اقشار اجتماعی در تعامل بین حکومت و مردم کشور می باشد.
این قشر یکی از بزرگترین نهادهای مدنی در هر کشور است که توسط خود مردم اداره می شودو در وضعیت بازار و قیمت گذاری کالا ها نقش موثری دارند.
در متون دینی ما اصناف و بازرگانان از جایگاه شایسته و مهمی برخوردار می باشند، اسلام، کاسب را به حبیب خود تعبیر کرده و خداوند متعال دوست دارد بنده اش در حال کسب و کار باشد و عرق خستگی اش را ببیند، در واقع این جهاد در راه خدا می باشد. بازرگان امین و راستگو در قیامت با شهدا محشور می شود.
در قرن سوم هجری که دوره شکوفایی تمدن اسلامی و رونق تجارت و شهرنشینی بود اصناف اسلامی شکل گرفت و تشکل افزارمندان و صنعتگران براساس حرفه ها و پیشه ها بوجود آمد و در قرنهای پنجم و ششم هجری با توسعه شهرها ، فعالیت اصناف توسعه فراوانی یافت. در کشور ایران نیز خاستگاه پیدایش انجمن های صنفی در شهرها را در دوره ساسانیان می دانند.
در حال حاضر از لحاظ اقتصادی اصناف با دو میلیون واحد صنفی و بیش از شش میلیون نفر جمعیت شاغل ، بزرگترین تشکل اقتصادی در کشور می باشدکه رقمی بیش از 17 درصد از کل ناخالصی داخلی را به خود اختصاص داده است.
بازار ایران همواره دارای انگیزه های ایمانی و مذهبی بوده است، ماهیت و سرشت بازار با دین و روحانیت پیوند دارد.
بازار ایران پیوسته با نهضت های اسلامی زمان خود همراه بوده است. در نهضت تنباکو و حکم میرزای شیرازی ، در قضیه مشروطیت ، جنبش ملی نفت و نیز قیام 15 خرداد و نهضت امام خمینی، همراهی شبکه مردمی بازار با روحانیت و انقلاب تنیده شده بود. بطوری که امام خمینی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی فرمودند (( اگر بازاری ها همراهی نمی کردند انقلاب اسلامی پیروز نمی شد.)) و خیلی از محققان هم بازار را ((ستون فقرات)) نهضت امام خمینی(ره) می دانستند. در هشت سال دفاع مقدس نیز خانواده بزرگ بازاریان و اصناف و بازرگانان در دفاع از انقلاب اسلامی حدود ده هزار شهید از نسل حاج مهدی عراقی ها را تقدیم کشور کردند.
معمار انقلاب در قدرشناسی از نقش تاریخی و حماسه ساز بازار و اصناف در ادوار مختلف تاریخی که در واقع سپهر اجتماعی کشور هستند عنوان فرمود که ((اصناف و بازاریان بازوان سبز انقلاب هستند.))
در واقع روز ملی اصناف که امسال با ماه مبارک رمضان که ماه ضیافت الهی است تقارن یافته به عنوان خادمی که چندین سال به عنوان متولی سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان بودم که در بخش بازار استان با گستردگی واحدهای صنفی به تعداد 123هزار واحد صنفی با 300 هزار نفر اشتغال بوده در جوار پر خیر و برکت این حبیبان الهی بهره برده فرصت را غنیمت شمرده و به این قشر خدوم ، با انصاف و زحمتکش که وجودشان با آموزه های دینی و اسلامی تنیده شده تبریک عرض می نمایم و امیدوارم این روز فرصتی مناسب برای به تصویر کشیدن جایگاه واقعی اصناف و ارج نهادن به ارزش های معنوی ، اجتماعی و اقتصادی این قشر زحمتکش در عرصه کار وتلاش باشد.
و در خاتمه ضمن ارج نهادن به خدمات صادقانه اصناف ، بازاریان ، تجار و بازرگانان عزیز که شمولیت بهره مندی اقشار مختلف جامعه در برخورداری از خدمات این گروه که بیانگر نقش بی بدیل شان در اقتصاد مقاومتی به عنوان سرمایه های اجتماعی و بازوان توانمند نظام می باشند ، امید است همچون گذشته شاهد تداوم ارائه خدمات ارزنده و جهادگونه این عزیزان در راستای رشد و اعتدال ایران اسلامی باشیم.

قبادیان سوادکوهی ، :این در حالی که اصناف زیراب سوادکوه .با کمترین امکانات از خانواده شهدا اصناف وایثارگران،افرادهای واتحادیه ،کسبه نمونه در نماز جمعه آخر هفته ماه مبارک رمضان تجلیل شد نه شام دهی ونه خرج آن چنانی به یادگار گذاشتیم ؟ولی در بعضی از شهرستانها و مراکز استانها از هزینه زیاد در این مراسم تجلیل کردند در صورتی مشکل اصلی اینجاست ،بی تدبیری در اتاق واتحادیه اصناف شهرستانها و در استانها از سراسر کشوروجود دارد .(واسپانسر و کمک از اینطرف وآنطرف به پولهای را حیف میل کردند چرا ؟؟؟ برای نام خود را درلیست شخصیت کاذب در منطقه یا استان وشهرستانها معرفی کنند ؟؟؟کمی به فکر مردم خوب شهدا وخانواده بزرگ اصناف و بازار خود باشیم باتشکر .

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۹ تیر ۹۷ ، ۱۰:۰۸
احمدعلی قبادیان