photo_2016-10-03_12-16-05  photo_2016-10-03_12-16-22  photo_2016-10-03_12-16-36   photo_2016-10-03_12-16-59 photo_2016-10-03_12-17-07   photo_2016-10-03_12-17-22 zxx zz

در میزگرد توانمندی‌ها، چالش‌ها و راهکار‌های زیست‌محیطی و منابع طبیعی مازندران در خبرگزاری فارس با اشاره به مشاهده عناصر بیابانی در مازندران و بسیاری از استان‎های کشور، پیشنهاد تشکیل «بنیاد ملی نجات سرزمین» مطرح شد.

به گزارش فارس آب، هوا و خاک از عناصر اصلی برای زندگی زیست‎مندان است و تخریب این عناصر ارتباط مستقیمی با تخریب تمدن‌های بزرگ و اضمحلال جوامع مختلف و محیط زیست داشته و دارد.

* توانمندی‌ها، چالش‌ها و راهکار‌های زیست‌محیطی و منابع طبیعی مازندران

استان مازندران با شرایط آب و هوایی، طبیعی و جغرافیایی خود همواره از استان‌هایی با قابلیت‌های مختلف زیستی یاد شده است که گونه‌های مختلف زندگی گیاهی، جانوری، پرندگان، فعالیت‌های مرتبط با طبیعت و محیط زیست را به‌صورت برجسته‌ای در خود دارد و اهمیت محیط زیست و منابع طبیعی در آن بسیار حساس و با‌ اهمیت است.

توانمندی‌های گسترده زیست‌محیطی و منابع طبیعی مازندران با چالش‌هایی نیز روبه‌رو است که ارائه راهکار‌های کارشناسی و بومی برای برون‌رفت از این معضلات ضروری است.

دفتر خبرگزاری فارس مازندران در ادامه برگزاری میز‌گرد‌هایی با موضوعات شاخص استانی، سومین میزگرد موضوعی خود با عنوان «توانمندی‌ها، چالش‌ها و راه‌کار‌های زیست‌محیطی و منابع طبیعی مازندران» با حضور پروفسور عطا‌الله قبادیان دکترای علوم کشاورزی و دارای درجه پروفسوری علوم زمین از دانشگاه وین، ستار بابایی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران ـ ساری و صدیقه بو داغی مسئول دبیر‌خانه و روابط عمومی شبکه سمن‌های محیط زیست و منابع طبیعی مازندران و خبرنگاران رسانه‌ها در دفتر این خبرگزاری برگزار کرد.

* پیشنهاد تشکیل بنیاد ملی نجات سرزمین

عضو انجمن نخبگان اروپا در این نشست با اشاره به اینکه فعالیت برای حفاظت از منابع طبیعی و زیست‌محیطی نیاز به تلاشی همگانی دارد، از برگزاری این میزگرد توسط خبرگزاری فارس مازندران تشکر کرد و گفت: اکنون با تخریب و انهدام عرصه‌های منابع طبیعی و زیست‌محیطی روبه‌رو هستیم.

عطا‌الله قبادیان با هشدار به مسؤولان و مردم درباره تخریب عرصه‌های زیست‌محیطی، افزود: برای مقابله با تجاوز خزنده زیست‌محیطی و منابع طبیعی نیاز به فرهنگ‌سازی و تلاش همگانی داریم.

دکترای علوم کشاورزی با اشاره به هشدارهای سال‌های گذشته خود درباره تخریب محیط زیست، خاطر‌نشان کرد: در گذشته کسی به این حرف‌ها گوش نداد و برای مسؤولان مهم نبود، روند خزنده تجاوز به عرصه‌های طبیعی، تخریب محدوده‌های آبی، کاهش سفره‌های زیر‌‌زمینی، نشست‌های زمین و تخریب آب‌خیز‌ها و وجود سیاه‌چاله‌های مرگبار زیست‌محیطی بخشی از خطرات زیست‌محیطی و منابع طبیعی است.

وی بر لزوم توجه به دیدگاه‌های کارشناسان اشاره و اظهار کرد: نظرات کارشناسان رشته‌های مختلف را دست کم نگیریم و از آنها استفاده کنیم.

 

* کلاف سردرگم مدیریت زیست‌محیطی و منابع طبیعی

مؤلف کتاب‎های «سیمای طبیعی استان یزد»، «سیمای طبیعی استان تهران» و کتاب «ایران در بحران زیست‌محیطی»به بیان راه‌کار‌های مورد‌ نظر خود برای مقابله با مشکلات زیست‌محیطی و منابع طبیعی اشاره کرد و افزود: تشکیل «بنیاد ملی نجات سرزمین» با هدف مدیریت منابع و مقابله با چالش‌های زیست‌محیطی و منابع طبیعی را پیشنهاد می‌کنم و تشکیل صندوق حمایت مالی برای تقویت بنیاد ملی نجات سرزمین هم تدوین شود.

وی به هجوم کویر از دامنه شمالی البرز و ترکمن صحرا به مازندران اشاره کرد و از شرایط آشفته و کلاف سردرگم مدیریت زیست‌محیطی و منابع طبیعی در کشور خبر داد.

قبادیان بیان کرد: هیچ چیزی در حوزه محیط زیست و منابع طبیعی قانونمند نبوده و در جای خودش نیست، اکنون در حال نابود کردن تمام حوزه‎های آبخیز هستیم.

 

دکترای علوم کشاورزی با بیان اینکه راندمان آبیاری کشور در خوش‌بینانه‎ترین شکل، ۴۰ درصد است و ۴۰ یا ۵۰ میلیارد متر مکعب آب را از دست می‎دهیم، گفت: باید در این زمینه تجدید نظر و سرمایه‎گذاری کنیم، هیچ بانی مشخصی در این زمینه نداریم، لذا با تشکیل بنیاد ملی نجات سرزمین می‎توانیم یک قدم مثبت برداریم.

عضو انجمن نخبگان اروپا بیان کرد: عرصه‌های محدود آبی تخریب و محل تجمع شن، ماسه، نمک و پودر نمک شدند و عاملی برای فرسایش بادی است که این ذرات توسط باد پخش و عرصه‎هایی که کانون سازنده بودند را تهدید می‎کنند.

وی ادامه داد: حتی عرصه‎هایی مانند باتلاق نمک گاوخونی در اصفهان، به‎تدریج در حال تبدیل به کانون‌های ویرانگر عرصه‎های طبیعی می‎شوند و یا خشک‎شدن چشمه‎ها و آبگیرها که عوارض اختلال در چرخه حیات شده و ویرانی را به‎دنبال دارند.

 

قبادیان با اشاره به فصلی‌شدن رودخانه‌ها، گفت: این موضوع یک فاجعه و مرگ رودخانه‎ها است.

* مشاهده عناصر بیابانی در مازندران

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران ـ ساری نیز در میزگرد توانمندی‌ها، چالش‌ها و راهکارهای زیست‌محیطی و منابع طبیعی مازندران به ۳۰ سال خدمت در منابع طبیعی و لزوم نگاهی همه‌جانبه به مسائل اشاره کرد و گفت: توجه نداشتن به نظرات کارشناسی، بزرگ‌تر‌ین خطر و آسیب در حوزه منابع طبیعی و زیست‌محیطی است.

ستار بابایی با اشاره به مشاهده عناصر بیابانی و خطرات آن در مازندران اظهار کرد: پیش‌قراول عناصر بیابانی در دهه ۷۰ از کیاسر در مازندران آغاز شده است.

وی با بیان اینکه تغییرات اقلیمی در اختیار ما نیست ولی با برنامه‌ریزی آینده‌نگرانه می‌توانیم به اهداف مورد نظر دست یابیم، افزود: مدیریت میانی و پایین در جامعه باید خود را تقویت کند.

بابایی اهمیت مشارکت مردم در حفاظت از منابع طبیعی را به‌عنوان یک راهکار و محور اصلی در حفاظت از منابع طبیعی و عرصه‌های زیستی اشاره کرد و افزود: هر جایی که به مردم اطلاع‌رسانی و از آنها طلب کمک شده است، به نتایج مطلوبی دست یافتیم.

 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران با اشاره به اینکه طرح‌های عمرانی، بخش مهمی از تخریب عرصه‌های طبیعی است، گفت: جنگل‌کاری در گرگان به پُرآب‌شدن چشمه‌های خشکیده منجر شد و هر جا منابع طبیعی از بین رفت، ضرر کردیم.

وی به لزوم استقرار گونه‌های بومی برای احیای جنگل‌ها اشاره و خاطرنشان کرد: بانک ژن و مراکز تحقیقاتی باید در اولویت فعالیت‌های زیست‌محیطی و منابع طبیعی باشد و باید براساس شرایط اقلیمی مناطق نسبت به احیای جنگل‌ها اقدام کرد.

بابایی با اشاره به اینکه عرصه‌های طبیعی و جنگل‌ها را نمی‌توان از خارج وارد کرد، گفت: دو برابر ظرفیت مراتع، دام در استان وجود دارد و متولی دام در یک بخش، جهاد کشاورزی است و تاوان آن را منابع طبیعی می‌دهد.

 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران با بیان اینکه عرصه‎های بسیار خوب اما بسیار اندک و جنگل‎هایی با قدمت بالا و یک بانک ژن در مازندران داریم، افزود: این‎ها را باید بهتر از چشمان خود نگهداری کنیم زیرا فردا دیر است.

این مسؤول با اعلام اینکه جنگل‎های مازندران یک‌کاسه نیستند و شرایط مختلفی دارند، تصریح کرد: برنامه‌های اجرایی باید این قابلیت را داشته باشند تا در عین حالی‌که برای جنگل‌های اسالم و راش فریم برنامه‎ریزی می‎کند؛ بتواند برای دره حسن‌آباد و دره سوادکوه نیز برنامه داشته باشد زیرا شرایط اقلیمی در مناطق مختلف مازندران، متفاوت است.

بابایی بیان کرد: نباید کم‌کاری‎ها را به گرده یکدیگر بیندازیم، منابع طبیعی و محیط زیست اصلاً سیاسی نیست و باید به این مسائل اعتقاد پیدا کنیم و نظارت کارشناسی را مد نظر قرار دهیم.