از افزایش گردش نقدینگی تا مشخص نبودن مسیر توزیع بازار های هفتگی سوادکوه؛ فرصت یا تهدید؟
از افزایش گردش نقدینگی تا مشخص نبودن مسیر توزیع
بازار های هفتگی سوادکوه؛ فرصت یا تهدید؟
بازارهای هفتگی مناسب ترین مکان
برای خرید و فروش بدون واسطه و خالی گذاشتن جیب دلالان است، دلالانی که با
دست به دست کردن کالا سود کلانی به جیب می زنند.
مردم کالای بیکیفیت چین و .را تحریم کنند.
بازارهای
هفتگی که معمولاً با نامهای ایام هفته همراه است «سهشنبهبازار،
پنجشنبهبازار و ...» از کنار هم قرار گرفتن چندین دستفروش در نقطه مکانی
مشترک تشکیل میشود و در این بازارها کالای مورد احتیاج روزانه زندگی،
خواروبار و حتی پوشاک نیز ارائه میشود.
شهرستان سوادکوه دارای دو بازار هفتگی سهشنبهبازار زیراب و پنجشنبهبازار پلسفید و سوادکوه شمالی نیز یک یکشنبهبازار است.
یکی
از امتیازهای مهم بازارهای هفتگی متعادل نگه داشتن بهای اجناس، کالاها و
جلوگیری از افزایش نامتناسب قیمت هاست و البته این امتیاز در همه بازارها
لحاظ نشده و نمیشود.
بازارهای
هفتگی مناسبترین مکان برای خرید و فروش بدون واسطه و خالی گذاشتن جیب
دلالان است، دلالانی که با دست به دست کردن کالا، سود کلانی به جیب
میزنند.
وجود
بازارهای هفتگی باید در بهبود نسبی مشکلات اقتصادی مردم تا حدی تاثیر
بگذارد و بسیاری از جوانان بیکار با حضور در این بازارها، بخشی از مشکلات
خود را سر و سامان دهند.
عدهای
دیگر نیز باوجود کار دامداری، کشاورزی، باغداری و ... در روزهای بیکاری
به فروشندگی در این بازارها بپردازند تا با کسب روزی حلال، بخشی از زخمهای
زندگی را مرهم نهند، حال آنکه در بازارهای هفتگی شهرستان سوادکوه اینچنین
نیست و بسیاری از فروشندگان غیربومی واستانهای دیگر هستنداین بازارها تعریف
دارد که از بومی ها و کالاهای منطقه در بازار به فروش گذاشته شود نه اینکه کشور چین در بازارهفتگی سوادکوه ؟؟؟.آن هم کالاهای غیر بهداشتی و پوشاک غیر اسلامی وزد اسلامی در بازارروزهای استانها وکشور چرا؟؟؟
کالاهای
عرضهشده در این بازار، معمولاً کالاهای ارزانقیمتتر و نیازمندیهای
روزمره شهروندانی است که این بازار را مکانی برای دستیابی به مشخصه صرفه
اقتصادی برای خانواده خود میدانند.
بسیاری
از شهروندان نیز به علل اجتماعی و جذابیتهای بازارهای هفتگی بدون هدف
خرید کالایی خاص به این بازار میآیند و البته چه بسا که دست پر از این
بازار خارج شوند.
از
سوی دیگر تاثیرات منفی این بازارها به شکلهای مختلف در شهرستان نمود دارد
که مهمترین آنها تخریب نما و زیبایی شهر، نبود آرامش برای شهروندان،
ایجاد ترافیک در برخی نقاط شلوغ، مزاحمت برای پیادهها، تشدید بیاعتمادی،
مشکلات فرهنگی و ... است.
غرفههای
دستساز فروشندگان نمای ناهمگونی به این بازار بخشیده است، حال آن که با
برپایی سازههای ساده، سبک و قابل اطمینان برای غرفههای عرضه کالا
میتوان به این بازار زیبایی بخشید.
صرف
نظر از توجیه اقتصادی این کار برای شهرداریها، یک معماری زیبا و به صرفه
برای ایجاد غرفههایی همگون، ساده و سبک، علاوه بر رفع مشکل این بازار در
روزهای بارانی، میتواند بهمنظور دیگری نیز استفاده شود.
از آنجایی که این بازارها بهوسیله دستفروشان و خردهفروشان ایجاد میشود، معایب دستفروشی را نیز به همراه خود دارد.
از مهم ترین معایب آن میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
1. ترویج و استفاده از کالای خارجی که عمدتاً بهصورت قاچاق وارد کشور شده است.
2. از بین بردن تثبیت قیمت کالا در مناطق مختلف شهری باتوجه به پایین بودن قیمت انواع کالاهای عرضهشده در این بازارها
3. افزایش شلوغی و حتی ترافیک برای وسایط نقلیه و عابرین
4. افزایش گردش نقدینگی
5. عدم امکان اعمال نظارت سریع، دقیق و گسترده بر کار دستفروشان
6. استاندارد نبودن کالاهای عرضهشده در این بازارها
7. مشخص نبودن مسیر توزیع
8. عرضه کالا به قیمت ارزان و بدون همراه بودن اطلاعات کالا نظیر وزن، تاریخ تولید، انقضا و ...
9. عدم وجود امکانات و تسهیلات رفاهی در هنگام خرید نظیر کارتهای اعتباری، پارکینگ و ...
10. ایجاد اختلاف هزینهها در فروشگاهها و اصناف
از سوی دیگر مشکلاتی که برای اصناف مختلف در سطح شهرستان ایجاد میشود، تاثیرات مستقیمی بر بازار و اقتصاد شهرستان میگذارد.
اصناف
برای تجارت و شغل خود علاوه بر پرداخت عوارض سالیانه، هزینههای جاری محل
کسب خود از جمله هزینه برق، آب و ... را پرداخت میکنند، این در حالی است
که بهوجود آمدن این بازارها سبب میشود تا دستفروشان بدون پرداخ
ت عوارض و هزینههای جانبی، علاوه بر فروش اجناس غیراستاندارد، موجب اختلاف هزینهها و قیمتها میان اصناف شوند.
روابط عمومی. نماینده اتاق اصناف کشوردر مازندران.
اتاق اصناف واتحادیه های.واحدبازرسی،نظارت
((خانواده بزرگ اصناف ))